Ať už nemovitost prodáváte, kupujte, dědíte, darujete, nebo jste obdarováným, přepis vlastnického práva na katastru nemovitostí vás nemine. Co vše je k němu potřeba? Pojďme se na to podívat. A pěkně od začátku.
Nejčastější důvody přepisu nemovitosti na katastru
Podle toho, jak jste nemovitost získali, se liší způsob přepisu nemovitosti:
- Koupě, nebo prodej nemovitosti – potřebujete kvalitní kupní smlouvu, kterou s úředně ověřenými podpisy předložíte na katastru nemovitostí
- Darování nemovitosti – k přepisu je nutná darovací smlouva, kterou opět s ověřenými podpisy předložíte na katastru
- Dědictví – k přepisu nemovitosti potřebujete notáře, který má na starost dědické řízení
Důležitou informací je, že jediný, kdo může přepis nemovitosti na příslušném katastrálním úřadu řešit, je vždy a pouze oficiální vlastník nemovitosti (stávající či budoucí, ale ideálně oba). Ve speciálních případech také zmocněná osoba (realitní makléř, právník,..), která má od vlastníka úředně ověřenou plnou moc.
Co musíte mít vyřešené ještě před přepisem nemovitosti
Ještě než budete řešit přepis vlastnického práva na katastru, musíte mít ověřené veškeré informace o nemovitosti, sepsanou a podepsanou kupní/darovací smlouvu a vyřešený převod finančních prostředků:
- Informace o nemovitosti a vlastníkovi
Ověřte si vlastníka nemovitosti v katastru a zkontrolujte související pozemky a podíly vlastníka na nemovitostech, které jsou součástí přepisu. Důležitá je také kontrola věcných břemen (zástavní právo, zatížení hypotékou, exekuce atd.) a fyzického stavu nemovitosti (skryté vady).
- Smlouva o převodu nemovitosti (kupní či darovací smlouva)
Tady postačí jediná rada, která vás ochrání před všemi případnými rizky – nestahujte žádnou vzorovou smlouvu z internetu. Každý převod nemovitosti je totiž specifický a smlouva by měla být vyhotovena na míru pro danou transakci. Pokud převádíte nemovitost bez asistence realitního makléře, doporučuji využít služeb právníka/advokáta. Sice si budete muset připravit pár tisíc korun, ale za klid na duši, že vaše smlouva obsahuje všechny náležitosti a ochrání vás před riziky, to rozhodně stojí.
- Převod kupní ceny skrze advokátní úschovu
Zatímco darování nemovitosti je bezúplatným převodem nemovitosti, v případě koupě je součástí procesu samozřejmě i uhrazení ceny nemovitosti. Jelikož k platbě dochází ještě před zápisem do katastru, měly by se obě strany dohodnout na takzvané advokátní úschově. Proč? To najdete v tomto článku: Advokátní úschova kupní ceny nemovitosti je zárukou bezpečí.
Jak na samotný přepis nemovitosti
V první řadě si rozhodně zjistěte, pod který katastrální úřad spadáte. Dále pro zápis nového majitele do katastru nemovitostí budete potřebovat:
- úředně ověřenou kupní/darovací smlouvu – jednu neověřenou si necháváte, druhou s ověřenými podpisy všech zúčastněných osob posíláte nebo předáváte na katastru
- vyplněný formulář Návrh na vklad do katastru nemovitostí – najdete ho online, na pobočkách katastrálních úřadů, ale můžete ho taky vyplnit v aplikaci od ČÚZK a následně vytisknout nebo podat elektronicky. Každopádně, dejte si záležet na správném vyplnění všech políček formuláře (jakékoliv nepřesnosti mohou vést k zamítnutí žádosti = musíte podat žádost znovu, platit znovu správní poplatek atd.)
Správní poplatek účtovaný katastrálním úřadem je vždy 2 000 Kč.
Pokud tedy máte vyplněno, zaplaceno a odevzdáno, musíte teď čekat. Katastr má 30 dní na zpracování, kdy 20 dní běží ochranná lhůta (tzv. plomba), a během následujících 10 dní dochází k samotnému přepsání nemovitosti na nového vlastníka. Pozor – právní účinky zápisu jsou platné k okamžiku, kdy byl podán návrh na vklad (důležitá informace zvlášť, když řešíte přepis na konci roku, a to kvůli daním).
V katastru nemovitostí už figuruje nový vlastník? Hurá! Pokud se jednalo o prodej nemovitosti, během následujících 3 dnů dojde k vyplacení peněz prodávajícímu z advokátní úschovy.
Na co nezapomenout po převodu nemovitosti
Nemovitost musíte dle smlouvy novému majiteli zpřístupnit a řádně předat ve stavu, s nímž byl při podpisu smlouvy obeznámen. Nezapomeňte podat daňové přiznání a podle různých situací případnou daň zaplatit (v této problematice vám udělá jasno následující článek: Nemovitosti a s nimi související daně. Které to jsou?). Posledním důležitým krokem je převod všech energií a služeb, případně i ohlášení změny majitele sdružení vlastníků jednotek.
Nechce se vám nic z toho řešit?
Veškeré informace o nemovitosti a vlastníkovi. Zpracování kupní či darovací smlouvy. Advokátní úschova. Samotný přepis nemovitosti na katastru. Předání nemovitosti, vyřízení daní a převod energií. Se svým týmem vám zajistím hladký průběh celého procesu koupě/prodeje a darování nemovitosti. Vy tak bez jakýchkoliv starostí budete mít 100% jistotu, že vše proběhne přesně tak jak má = snadno a rychle.