Jak postupovat, abyste to zvládli s grácií a vyhli se problémům s finančním úřadem? Chce to náležitou přípravu a pochopení základních kroků. A tento průvodce vám je poskytne = přečtěte si jasný a srozumitelný návod, se kterým vyplníte a odevzdáte daňové přiznání raz, dva.
Daň z příjmu z prodeje nemovitosti – kdy ji nemusíte platit
Při prodeji nemovitosti musíte podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Ale POZOR! Ne vždy je to nutné. Existuje několik situací, kdy jste od placení daně osvobozeni. Tohle jsou některé z nich:
- pokud jste nemovitost vlastnili více jak 5 let před prodejem (pro nemovitosti nabyté po 1. 1. 2021 se tato lhůta prodlužuje na 10 let)
- pokud jste v nemovitosti před prodejem alespoň 2 roky reálně bydleli (nemusí se jednat o místo trvalého pobytu)
- pokud jste nemovitost obdrželi darem od přímého příbuzného nebo dědictvím v přímé linii, kdy předchozí vlastník nemovitost vlastnil alespoň 5/10 let
- pokud použijete peníze získané prodejem na uspokojení vlastní bytové potřeby
- v případě, že se nejedná o klasický prodej nemovitosti, ale o převod družstevního podílu (družstevní byt)
Pokud tedy splňujete některou z těchto podmínek, daň platit nemusíte. Co je ovšem potřeba, tak příjem z prodeje nemovitosti oznámit finančnímu úřadu a současně doložit splnění některé z podmínek pro osvobození od daně.
Jak vyplnit daňové přiznání při prodeji nemovitosti: praktický průvodce
Žádná výjimka se na vás nevztahuje? Pak musíte daňové přiznání vyplnit, podat a následně daň uhradit. Držte se tohoto postupu:
1. PŘÍPRAVA DOKUMENTŮ
Než se pustíte do samotného vyplňování přiznání, připravte si následující dokumenty:
- Kupní smlouva nemovitosti – doklad o prodeji nemovitosti
- Výpis z katastru nemovitostí – potvrzení o vlastnictví nemovitosti
- Doklady o nákladech – účtenky a faktury za opravy, rekonstrukce nebo jiné investice do nemovitosti, které můžete odečíst z daňového základu
- Potvrzení o zaplacení daní – například potvrzení o zaplacení záloh na dani
2. VYPLNĚNÍ FORMULÁŘE
Daňové přiznání vyplňujete elektronicky skrze formulář „Přiznání k dani z příjmů fyzických osob“, který je dostupný na stránkách Finanční správy.
POSTUP KROK ZA KROKEM:
Část I – Identifikace daňového subjektu
Vyplňte základní údaje o sobě jako daňovém poplatníkovi:
- Jméno a příjmení
- Rodné číslo
- Adresa trvalého pobytu
Část II – Údaje o příjmech
V této části uvádíte příjmy z prodeje nemovitosti:
- řádek 31 – uveďte prodejní cenu nemovitosti, tedy utrženou částkou za nemovitost
- řádek 32 – zadejte pořizovací cenu nemovitosti a také náklady spojené s prodejem nemovitosti, např. náklady na rekonstrukci, úklid, opravy, poplatky atp.
- řádek 34 – základem daně je čistý zisk, takže vypočítejte rozdíl mezi prodejní cenou a výdaji spojenými se získáním a následným převodem nemovitosti (řádek 31 mínus řádek 32)
Část III – Výpočet základu daně
Část, kde se vypočítává základ daně z příjmu z prodeje nemovitosti:
- řádek 41 – uveďte částku z řádku 34
- řádek 42 – pokud máte další příjmy, které podléhají zdanění, uveďte je zde
Část IV – Výpočet daně
Teď už se dostáváme k výpočtu samotné daně
- řádek 51 – vypočítejte 15 % z částky na řádku 41, což je sazba daně z příjmu fyzických osob
- řádek 55 – pokud máte nárok na odpočet daně, například na základě slevy na dani, uveďte jej zde (o slevách na dani jsem se rozepsal níže)
Část V – Úhrada daně
Finišujeme. Teď už potřeba vypočítat celkovou daňovou povinnost
- řádek 62 – uveďte celkovou daňovou povinnost po odečtení všech slev a záloh
- řádek 84 – pokud jste již zaplatili zálohy na daň, uveďte jejich výši zde
Slevy na dani
Daňové slevy se standardně využívají pro snížení daně u příjmů ze závislé činnosti, tedy ze zaměstnání či podnikání. Pokud ovšem takové příjmy nemáte, můžete daňové slevy využít u příjmu z prodeje nemovitosti. Patří mezi ně například tyto slevy:
- základní sleva na poplatníka
- školkovné
- sleva na studenta
- sleva na invaliditu a ZTP/P
- sleva na manžela či manželku bez zdanitelných příjmů
- …
Obdobné to je i s daňovými odpočty. Od základu daně si můžete odečíst i některé další položky:
- úroky ze stavebního spoření
- úroky z hypotečního úvěru
- životní nebo penzijní pojištění
- členské příspěvky odborům
- náklady na zkoušky potvrzující vzdělání
4. PODÁNÍ DAŇOVÉHO PŘIZNÁNÍ
Vyplněné daňové přiznání musíte podat do 31. března následujícího roku po roce, kdy jste nemovitosti prodali. Daňové přiznání můžete podat:
- elektronicky – prostřednictvím portálu MOJE daně nebo aplikace EPO
- osobně – na podatelně místně příslušného finančního úřadu
- poštou – na adresu finančního úřadu
5. PLATBA DANĚ
Po podání daňového přiznání je zapotřebí udělat poslední krok – zaplatit vypočtenou daň do konce lhůty pro podání daňového přiznání. Platbu můžete provést bankovním převodem nebo poštovní poukázkou na účet příslušného finančního úřadu.
Tipy na závěr
- ověřte si správnost – před podáním si pečlivě zkontrolujte, že máte vše správně vyplněné a doložené
- využijte odbornou pomoc – pokud si nejste čímkoliv jistí, využijte služeb daňového poradce
- sledujte změny – daňová legislativa se může měnit, proto sledujte aktuální informace na stránkách Ministerstva financí
Předejděte problémům s berňákem. Mějte daně v pořádku
Pokud cokoliv ohledně daní potřebujete, kontaktujte mě. Spolupracuji s ověřenou daňovou poradkyní, která vám s daněmi souvisejícími s vaší nemovitostí kvalitně a ochotně pomůže.
A pokud budete chtít svoji nemovitost rychle a za nejvyšší možnou cenu prodat/pronajmout, se svým týmem vám pomůžu zase já = svěřte svou nemovitost profesionálovi ze Slaného.