Tomáš Rys

Jak vyplnit daňové přiznání při prodeji nemovitosti: praktický průvodce

Prodej nemovitosti je významným krokem v životě snad každého vlastníka. Kromě radosti ze samotného prodeje však přicházejí na řadu i nějaké ty povinnosti – například zaplatit daň z příjmu.
danove priznani k nemovitosti

Jak postupovat, abyste to zvládli s grácií a vyhli se problémům s finančním úřadem? Chce to náležitou přípravu a pochopení základních kroků. A tento průvodce vám je poskytne = přečtěte si jasný a srozumitelný návod, se kterým vyplníte a odevzdáte daňové přiznání raz, dva.

Daň z příjmu z prodeje nemovitosti – kdy ji nemusíte platit

Při prodeji nemovitosti musíte podat daňové přiznání k dani z příjmů fyzických osob. Ale POZOR! Ne vždy je to nutné. Existuje několik situací, kdy jste od placení daně osvobozeni. Tohle jsou některé z nich:

  • pokud jste nemovitost vlastnili více jak 5 let před prodejem (pro nemovitosti nabyté po 1. 1. 2021 se tato lhůta prodlužuje na 10 let)
  • pokud jste v nemovitosti před prodejem alespoň 2 roky reálně bydleli (nemusí se jednat o místo trvalého pobytu)
  • pokud jste nemovitost obdrželi darem od přímého příbuzného nebo dědictvím v přímé linii, kdy předchozí vlastník nemovitost vlastnil alespoň 5/10 let
  • pokud použijete peníze získané prodejem na uspokojení vlastní bytové potřeby
  • v případě, že se nejedná o klasický prodej nemovitosti, ale o převod družstevního podílu (družstevní byt)

Pokud tedy splňujete některou z těchto podmínek, daň platit nemusíte. Co je ovšem potřeba, tak příjem z prodeje nemovitosti oznámit finančnímu úřadu a současně doložit splnění některé z podmínek pro osvobození od daně.

Jak vyplnit daňové přiznání při prodeji nemovitosti: praktický průvodce

Žádná výjimka se na vás nevztahuje? Pak musíte daňové přiznání vyplnit, podat a následně daň uhradit. Držte se tohoto postupu:

1. PŘÍPRAVA DOKUMENTŮ

Než se pustíte do samotného vyplňování přiznání, připravte si následující dokumenty:

  • Kupní smlouva nemovitosti – doklad o prodeji nemovitosti
  • Výpis z katastru nemovitostí – potvrzení o vlastnictví nemovitosti
  • Doklady o nákladech – účtenky a faktury za opravy, rekonstrukce nebo jiné investice do nemovitosti, které můžete odečíst z daňového základu 
  • Potvrzení o zaplacení daní – například potvrzení o zaplacení záloh na dani

2. VYPLNĚNÍ FORMULÁŘE

Daňové přiznání vyplňujete elektronicky skrze formulář „Přiznání k dani z příjmů fyzických osob“, který je dostupný na stránkách Finanční správy. 

Část I – Identifikace daňového subjektu

Vyplňte základní údaje o sobě jako daňovém poplatníkovi:

  • Jméno a příjmení
  • Rodné číslo
  • Adresa trvalého pobytu

Část II – Údaje o příjmech

V této části uvádíte příjmy z prodeje nemovitosti:

  • řádek 31 – uveďte prodejní cenu nemovitosti, tedy utrženou částkou za nemovitost
  • řádek 32 – zadejte pořizovací cenu nemovitosti a také náklady spojené s prodejem nemovitosti, např. náklady na rekonstrukci, úklid, opravy, poplatky atp.
  • řádek 34 – základem daně je čistý zisk, takže vypočítejte rozdíl mezi prodejní cenou a výdaji spojenými se získáním a následným převodem nemovitosti (řádek 31 mínus řádek 32)

Část III – Výpočet základu daně

Část, kde se vypočítává základ daně z příjmu z prodeje nemovitosti:

  • řádek 41 – uveďte částku z řádku 34
  • řádek 42 – pokud máte další příjmy, které podléhají zdanění, uveďte je zde

Část IV – Výpočet daně

Teď už se dostáváme k výpočtu samotné daně

  • řádek 51 – vypočítejte 15 % z částky na řádku 41, což je sazba daně z příjmu fyzických osob
  • řádek 55 – pokud máte nárok na odpočet daně, například na základě slevy na dani, uveďte jej zde (o slevách na dani jsem se rozepsal níže)

Část V – Úhrada daně

Finišujeme. Teď už potřeba vypočítat celkovou daňovou povinnost

  • řádek 62 – uveďte celkovou daňovou povinnost po odečtení všech slev a záloh
  • řádek 84 – pokud jste již zaplatili zálohy na daň, uveďte jejich výši zde

Slevy na dani

Daňové slevy se standardně využívají pro snížení daně u příjmů ze závislé činnosti, tedy ze zaměstnání či podnikání. Pokud ovšem takové příjmy nemáte, můžete daňové slevy využít u příjmu z prodeje nemovitosti. Patří mezi ně například tyto slevy:

  • základní sleva na poplatníka
  • školkovné
  • sleva na studenta
  • sleva na invaliditu a ZTP/P
  • sleva na manžela či manželku bez zdanitelných příjmů

Obdobné to je i s daňovými odpočty. Od základu daně si můžete odečíst i některé další položky:

  • úroky ze stavebního spoření
  • úroky z hypotečního úvěru
  • životní nebo penzijní pojištění
  • členské příspěvky odborům
  • náklady na zkoušky potvrzující vzdělání

4. PODÁNÍ DAŇOVÉHO PŘIZNÁNÍ

Vyplněné daňové přiznání musíte podat do 31. března následujícího roku po roce, kdy jste nemovitosti prodali. Daňové přiznání můžete podat:

  • elektronicky – prostřednictvím portálu MOJE daně nebo aplikace EPO
  • osobně – na podatelně místně příslušného finančního úřadu
  • poštou – na adresu finančního úřadu
5. PLATBA DANĚ

Po podání daňového přiznání je zapotřebí udělat poslední krok – zaplatit vypočtenou daň do konce lhůty pro podání daňového přiznání. Platbu můžete provést bankovním převodem nebo poštovní poukázkou na účet příslušného finančního úřadu.

Tipy na závěr
  • ověřte si správnost – před podáním si pečlivě zkontrolujte, že máte vše správně vyplněné a doložené
  • využijte odbornou pomoc – pokud si nejste čímkoliv jistí, využijte služeb daňového poradce
  • sledujte změny – daňová legislativa se může měnit, proto sledujte aktuální informace na stránkách Ministerstva financí
Předejděte problémům s berňákem. Mějte daně v pořádku 

Pokud cokoliv ohledně daní potřebujete, kontaktujte mě. Spolupracuji s ověřenou daňovou poradkyní, která vám s daněmi souvisejícími s vaší nemovitostí kvalitně a ochotně pomůže.

A pokud budete chtít svoji nemovitost rychle a za nejvyšší možnou cenu prodat/pronajmout, se svým týmem vám pomůžu zase já = svěřte svou nemovitost profesionálovi ze Slaného

tomas rys fotograf
Picture of Tomáš Rys
Tomáš Rys

Profesionální realitní makléř ze Slaného

Nejnovější příspěvky
Štítky